studio mars laboratorium voor ruimtelijk ontwerp

grenzeloze leegte

Eindelijk, na jaren van uitkijken naar de overzichtstentoonstelling  is het zo ver; De alomvattende expositie over het werk van Jan Schoonhoven is eindelijk geopend. Ik hou ontzettend van het werk van de Delftse kunstenaar uit de Nulgroep. De schilderijen van hem vormen een deel van de basis in mijn meesterproef ' de caldic collectie - gevangen in 97º.

 

In het Stedelijke Museum Schiedam hangen veel van zijn eerste reliëfs. Ik heb deze veelvuldig bekeken en bestudeerd in boeken  Maar zo levensecht maken ze nog meer indruk. Veel meer organisch en op toeval gebaseerd dan zijn latere objectieve en basale geometrische werken.  Deze werken zijn met de hand gebouwd, om daarna weer kapot te maken met  een bal of baksteen. Om zo zijn handschrift en de hiërarchie  eruit te schoppen. Toeval moest de kern vormen. Zijn latere werk is  bewust expressieloos en leeg, dit sculpturale werk schreeuwt poëzie en is alles behalve anoniem

 

Het omarmen van de leegte is in de Japanse cultuur een eeuwenoude traditie. Daar wordt leegte (wit) als grenzeloze mogelijkheden gezien. De schaduwen in het strakkere werk van Schoonhoven zijn een reflectie van het leven. Ze doen mee met het dagelijkse ritme van zowel de kosmos als die van de mens. In mijn hoofd verbind ik de levendigheid van de reliëfs met de serene rust in de Shrines van Ise in Japan. Ze zijn namelijk allebei een entree naar het grenzeloze.

 

jan schoonhoven | schiedam | 2015

studio mars laboratorium voor ruimtelijk ontwerp